Monday, October 19, 2009

AZMIN ALI DI MATA AnWAR


1. Wan Azizah memang amat memendam rasa dengan kebanyakan pegawai-pegawai AnWAR. Bermula dari zaman awal AnWAR sebagai Timbalan Menteri kebanyakan pegawai-pegawai AnWAR tidak menghiraukan Wan Azizah. Tidak seperti isteri menteri-menteri lain, mereka mendapat penghormatan sewajarnya dari pegawai-pegawai suami mereka. Bahkan ada yang menggunakan pegawai suami mereka seperti pegawai mereka sendiri.

2. Bermula dari era Tn. Hj. Hashim Awang (SUSK Timbalan Menteri JPM), Nasaruddin Jalil (SUS) dan Hj. Rodi, (Pembantu Tadbir), mereka menerima arahan dari Wan Azizah secara diam-diam membantu membuat itu dan ini. Arahan AnWAR jelas, konon tidak mahu mencampurkan urusan rasmi dan peribadi. Namun untuk urusan peribadi bagi keluarga AnWAR, AnWAR seolah-olah memejamkan matanya.

3. Ini yang mengecewakan Azizah. Semasa AnWAR menjadi Menteri Pendidikan, AnWAR tertarik dengan penampilan seorang pelajar semasa sesi dialog di Amerika Syarikat bernama Azmin Ali. Sekembalinya pelajar tersebut ke tanahair, beliau diambil bekerja dengan AnWAR di Pejabat Menteri Pendidikan sebagai Pegawai Khas sebelum 'dinaikkan' pangkat sebagai Setiausaha Sulit dalam masa yang singkat.

4. Semenjak itu Azmin memperolehi pelbagai keistimewaan daripada AnWAR. Azmin juga dibawa AnWAR setiap kali berpindah kementerian sedangkan banyak pegawai-pegawai AnWAR yang lain telah keluar dari pejabat AnWAR. Bermula di Kementerian Pendidikan hinggalah di JPM, Azmin yang mengatur semua program-program AnWAR. Wan Azizah sekalipun tidak dibenar melihat program AnWAR serta harus memohon jika ingin AnWAR hadir programnya.

5. Bukan saja program, malahan hendak menyelesaikan perkara mengenai kewangan juga harus meminta dari Azmin! Perkara berkaitan hal ehwal rumah juga harus mendapat kebenaran Azmin. Ini yang merunsingkan Azizah setiap kali perlu mendapat kebenaran Azmin untuk menempah atau menggantikan barang-barang di rumah mereka. Hinggakan anak-anak pun meninggalkan pesan kepada Azmin setiap kali jika tidak berjumpa papa mereka.

6. Ketika di Kementerian Kewangan di Jalan Duta, Azmin memperolehi pelbagai keistimewaan dalam menjalankan tugasnya. Beliau mendapat lot parkir berbumbung sedangkan gred jawatannya tidak melayakkan beliau mendapat keistimewaan tersebut. SUSK AnWAR di Kementerian Kewangan, En. Yusuf Jusoh tidak mendapat keistimewaan tersebut sedangkan grednya lebih tinggi dari Azmin.

7. Azmin juga mendapat seorang 'steno' yang bertanggungjawab kepadanya, sedang hakikatnya beliau seorang pegawai muda yang belum layak mendapat kemudahan tersebut. Bahagian Pentadbiran Perbendaharaan pernah mempertikaikan segala kemudahan yang diperolehi Azmin dalam menjalankan tugasnya, namun Ketua Setiausaha Perbendaharaan diarahkan AnWAR menurut arahannya dan pegawai pentadbiran yang mempertikaikan itu ditukarkan.

8. Di pejabat AnWAR, hanya Azmin saja yang boleh keluar masuk dengan bebas di bilik AnWAR. Pegawai yang lain akan memasuki bilik AnWAR sekiranya dipanggil atau mendapat arahan tertentu. Azmin juga punya keistimewaan untuk 'berlama-lama' dalam bilik AnWAR atas alasan perbincangan. Azmin juga akan memutuskan dengan segera segala jemputan ke atas AnWAR dan membentangkan jemputan yang telah ditapisnya.

9. Semasa menjadi SUS AnWAR di Kementerian Kewangan, Azmin telah memandu BMW 3 Series bernombor BBM 3, sesuatu yang mewah untuk pegawai yang muda sepertinya. Bila diadukan kepada AnWAR, AnWAR menepis dan mempertahankan Azmin. Apabila AnWAR menjadi TPM, Kompleks Perdana JPM menyediakan parkir lot yang jauh dari pejabat untuk pegawai-pegawai TPM. Namun Azmin memperolehi satu lot parkir berbumbung yang dekat serta yg diperuntukkan untuk pegawai-pegawai PM sahaja.

10. Azmin dibawa AnWAR dari Kementerian Kewangan ke JPM, manakala pegawai atasan Azmin SUSK dibersarakan secara terhormat oleh AnWAR atas desakan Azmin. Di JPM seorang SUSK baru digantikan dengan gred lebih tinggi sebagai SUSK TPM, manakala Azmin kekal dengan gred lama dan jawatan lama. Azmin 'merengek' minta dinaikkan pangkat sama dengan SUSK baru itu dan AnWAR memperkenannya w/pun dibantah JPA.

Ketika di JPM, Azmin telah dihantar mengikuti kursus pendek 3 bulan di London, dibiayai sepenuhnya oleh AnWAR. Jika mengikut gred, Azmin tidak layak langsung kerana kursus tesebut hanya layak dihadiri oleh pegawai-pegawai tinggi kerajaan. Namun AnWAR hanya bersilat ketika Dr. Mahathir (skg Tun) menanyakan hal ini ketika selesai mesyuarat kabinet di Jalan Dato' Onn.

Terlalu banyak keistimewaan yang diperolehi Azmin hingga sekarang dari AnWAR. Cukup sekadar diulangi frasa teman karib AnWAR dalam PKR, "Boleh saja kita memarahi WAn Azizah, tapi jangan sesekali kita memarahi Azmin, AnWAR tidak sukakannya................."

Sekian.

7 comments:

checkmate said...

BACA PUN SURAT KHABAR UTUSAN MEMANG KUAT MENIPU...

CUBA BUKA MINDA SKIT...
CARI BERITA DTG DR MULUT TUAN DIA SDR...CARI VIDEO ZAID BERCAKAP..

SUMBER TEKNOLOGI SEKARANG DAH ADA VIDEO...BUKAN BUTATULI BACA UTUSAN YG DUK MENIPU JE...

BUKAN UTUSAN YG CKP...
ORG BERCUTI NAK PI HAJI... DIA CKP CUTI BERGADUH DGN AZMIN...

ASYIK NAK TIPU JE UMNO NI..

Anonymous said...

UMNO tipu...si mat jubur yang menipu rakyat kata dia nake na bunuh sampai lari terkincit masuk kedutaan turki tu tak menipu ke?

Berlakon sakit belakang masa mak meninggal tapi bila sampai kat bilik hospital sihat wal afiat berjalan sana sini tu tak menipu ke?

Mintak bukti pendakwaan sebelum masuk court tu pulak hang nak label as what? Keadilan ke?

Satu Malaya tunggu Al juburi ni nak sumpah dalam masjid...bila lagi? rakyat tak kena tipu..nakkan kebenaran

Kalau rasa saya menipu ha sila la masuk web site ni n tengok video video yang tak menipu

www.anwaraljuburi.blogspot.com

Cakap jangan pakai bontot pakai otak...

Anonymous said...

suratkabar HARAKAH aka HAPRAK lagi kuat menipu. baca HAPRAK minda tak berkembang kerana penuh dengan ulasan retorik dan ciptaan penipuan..sesuai la di panggil HAPRAK yang dipunyai hamPAS kotor lagi busuk .

Anonymous said...

Kenapa ye Anwar sayang sangkat kat Azmin. Azmin pun boleh merajuk dan merenget kat Anwar. Ada apa-apa ke ?. Kan kata-kata orang tua, merajuk pada yang sayang, meminta pada yang kasih. Tak mau lah tanya banyak-banyak. Nanti kata orang, sudah terang lagi bersuluh

Anonymous said...

Cerita pasal Azmin Ali ni dah kedengaran masa sebelum Anwar kena pecat lagi. Seingat aku, memang Azmin Ali ni berkuasa penuh sebab Anwar. Bukan tu je..cuba tengok kroni-kroni Anwar..semua guna pengaruh Anwar..

Bila Anwar rasa ramai bersama dia, tu yg dia over confident!

Tapi Anwar silap percaturan..masa TDM bawa masuk Tengku Razaleigh dlm UMNO balik..ada desus-desus mengatakan Anwar bakal kena pancung..

Kemasukkan Tengku Razaleigh adalah utk mengimbangi pengaruh Anwar.

Bila Anwar kena pecat, UMNO tetap stable. Kebanyakkan rakyat tak peduli dgn Anwar cuma yg mana generasi yg baru ni je nampak sangat menyokong Anwar buta tuli.

Dalam pentadbiran kerajaan negeri Selangor, cuba tengok siapa yg mentadbir? PKR kan...

Cuba tengok siapa dgn EXCO-EXCO? Sana sini mengaku pegawai khas EXCO..

Masing-masing cuba nak tunjuk kuasa..padahal masa zaman BN perintah dulu tak ada kacau bilau mcm sekarang.

Bila pegawai kerajaan negeri Selangor enggan turut serta dlm acara PKR, di katakan pegawai kerajaan negeri Selangor boikot.

Mereka-mereka inilah yg spin cerita di sana sini..tipu orang kampung..tipu budak-budak hingusan yg masih belajar..kata pegawai-pegawai kerajaan adalah penyokong UMNO..

Sebab tulah ramai pegawai-pegawai kerajaan nak di SELCAT kan..

Harap checkmate paham lah situasi..jangan baca surat khabar HAPRAKDAILY je..baca lah yg lain jugak..bukak minda..

Jangan pulak kamu di checkmate kan..

Anonymous said...

bro checkmate, org yg bijak, cerdik dan pandai bukan baca blog aje. Blog tu lebih byk menipu dr yg benar. Org yg buta tuli dan tolol aje yg baca dan percaya bulat2 mcm penyokong2 pkr dan pas. xnk baca utusan g baca jurnal, akhbar dr overseas (yg anwar dok visit sana sini) dan ulasan pemerhati politik antarabangsa. anwar tu dh dilabel sbg penipu kat meida antarabangsa sbb byk kenyataan dia yg x betul. yg tu bukan menipu ke? atau saudara mmg macam mereka yg berotak keldai dan bodoh mcm lembu yg percaya bulat2 apa yg dia ckp. buka minda tu.. sedih tgk anak2 muda yg kononnya pandai tp amat bodoh dan malas membaca. kalau takat nk baca blog2 popular dn percaya bulat2 alamatnya bodohlah generasi akan datang ni. kesin betul budak2 zaman skrg ni.. yg org tua berkopiah pun sama, satu agama, satu bangsa, satu kiblat dan satu kitab suci yg sama tp xleh nk guna hotak yg tuhan kurniakan. asik percaya sgt dgn tok guru tu.. maksum ke dia? dijanjikan syurga ke dia? fikirkan dan jawab sndiri..

Anonymous said...

kawan2...biarkan lah bro checkmate dgn kepercayaannya...diakan bijaksana...tak baca utusan..tak tgk saluran tv yg ada..pendekata tak main la media malaysia ni...semua bohong...sebab tu HIDUP2 KENA KELENTONG DGN MANUSIA LAHANAT tu...biarkan....biarkan...