Wednesday, November 10, 2010

KAWAN & MUSUH AnWAR DLM PKR

1. Nama-nama yang bakal disebut berkaitan tajuk di atas adalah pandangan peribadi penulis berdasar pengalaman bersama mereka suatu ketika dahulu.

Dr. Wan Azizah Wan Ismail - isteri AnWAR yang dipermainkan perasaanya. Sering diherdik AnWAR serta tidak boleh membuat keputusan. Diletak sebagai Presiden oleh AnWAR hanya sebagai 'simbol' bagi menagih simpati masyarakat. Banyak tindakan AnWAR yang tidak dipersetujuinya, namun tidak mampu berbuat apa-apa.

Dr. Syed Husin Ali - Timbalan Presiden yang juga burung kakaktua seperti Azizah, hanya menurut cakap AnWAR w/pun tahu kepincangan yang berlaku dalam PKR. Menggambar dirinya penuh moral dan intergriti walhal mengutamakan 'tembolok' sendiri dengan mengorbankan PRM demi mengejar cita-cita peribadi.

Azmin Ali - Kesetiaannya kepada AnWAR melebihi segalanya. Memetik kata-kata Datuk Nalla, teman baik AnWAR dahulu, "Tiada siapa dapat menandingi kesetiaan Azmin terhadap AnWAR w/pun ahli PKR sendiri kerana dihalang prinsip agama, nilai dan moral". Begitu sekali kesetiaan Azmin hingga dinilai begitu sekali.

Lee Boon Chye - Dilihat rasional dalam parti, namun sering akur dengan AnWAR. Sebarang penyelewengan AnWAR tidak akan disanggah. Sangat terhutang budi dengan AnWAR dan PKR yang membawa namanya begitu 'besar' dalam kancah politik negara. Tidak berpotensi untuk melawan kerana lebih mementingkan kedudukan sendiri dlm PKR.

Mustafa Kamil Ayub - Sering dipergunakan oleh AnWAR di saat terdesak. Sanggup mendekati Azmin bagi mendapatkan perhatian AnWAR, biarpun diketahui Azmin tidak langsung menyukai beliau. Kini jelas mengetahui putar-belit AnWAR dalam PKR. Dijangka tidak membuat keputusan mengejut w/pun kelihatan serius kali ini.

Tian Chua - Kurang digemari AnWAR dan Azmin kini kerana sering gagal dalam misi jalanan arahan AnWAR. Tambahan pula terpalit dgn pelbagai masalah mahkamah spt gigit polis dan langgar hingga sebabkan kematian. Ahli PKR yang setia namun tidak cukup setia kepada Azmin dan AnWAR. Agak vokal dalam mesyuarat PKR.

Saifuddin Nasution - 'froggy politician' yang dari PAS (zaman pelajar di UPM) ke UMNO, kemudian ke PAS kembali dan kini bersama PKR. Memang tidak sebulu dengan Azmin dari dulu lagi malahan menyebut Azmin punca masalah PKN/PKR dari 1999 lagi. Seorang yang oppurtunist, sanggup korbankan prinsip demi penuhi cita-cita peribadi.

Shamsul Iskandar - Ketua AMK 'by accident'. Naik gantikan Ezam yang keluar PKR. Sangat berusaha untuk mendekatkan diri dgn AnWAR dan Azmin. Beliau berjaya w/pun tahu dirinya dipergunakan. Mendapat 'tempat' di geng Azmin w/pun AnWAR tidak menyukai beliau. Berperanan sebagai pengampu AnWAR dan Azmin saja saat ini.

Zuraidah Kamaruddin - Juga dikenali sbg 'Taliban' krn pakaian beliau. Kini dah berubah dan kelihatan lebih 'ranggi'. Azmin 'loyalist' semata-mata mahu kekal mendapat perhatian AnWAR. Tidak berpotensi langsung untuk menyanggah AnWAR. Zuraidah juga tidak boleh pergi langsung dengan Presidennya sendiri, Wan Azizah.

Akan bersambung nanti.......

4 comments:

hanizam said...

bak kata orang PEHROK..."DAHSYAT GILE"...

ahliUMNO said...

analisis yang baik

dari
sohabat di chan sow lin

JoeZuax said...

keh keh keh semoga anwar lari mohon suaka politik kt israel hehe

p/s : saya dah link blog boss, kalo sudi link balik ye hehe

joezuax.blogspot.com

Jawa Bernam said...

Syabas x-pkr atas pendedahan.
salam perjuangan

http://jawaber6.blogspot.com