Tuesday, January 11, 2011

MANA SUARA 'SASTERA' AnWAR?


1. x-pkr juga teringin nak menyampuk tentang novel INTERLOK karya SN Abdullah Hussein, 40 tahun yang lalu. Perbuatan membakar karya bermutu seperti itu amat biadab dan hanya 'lembu' yang dicucuk hidung sahaja yang sanggup membuat atau hadir ke acara seperti itu. Tidak perlu berdolak dalih lagi kerana ia amat biadab.

2. Dimana suara raksasa pelbagai wajah yang 'pernah' menjadi apa saja termasuk pemuisi yang begitu mencintai sastera? AnWAR suatu ketika dahulu pernah menjadi Presiden Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya (PBMUM). Jangan ada yang mengusik bahasa dan nilai sastera Melayu ketika itu, pasti akan dikerja AnWAR dan PBMUM.

3. Ketika memimpin organisasi belia, medium sastera melayu ini diguna untuk melonjakkan namanya. AnWAR bisa menjadi penyair, penyajak, panelis diskusi sastera mempertahankan karaya sastera Melayu dari diinjak orang lain. Mungkin kini AnWAR terlalu sibuk dengan jurus sastera baru iaitu lakonan dan mengarang skrip membuat beliau lupa ttg jurus sastera yang lain.

4. Ketika menjadi menteri sehingga TPM, beliau sentiasa mahu mendekatkan diri dengan golongan ini. Hadiah Sastera Utusan kerap dihadiri AnWAR tanda menyokong novelis berkarya. Ketika menjadi Menteri Kewangan, AnWAR gemar membuat acara membaca puisi di pejabatnya. Janggal melihat CEO bank perdagangan membaca puisi ketika itu....

5. Namun kini, suara pembelaan AnWAR terhadap karya-karya sastera telah tiada. Sudahlah tiada, dihenyak pula karya-karya bermutu seperti INTERLOK ini dari sudut politik. Bayangkan apabila karya yang hasilkan itu dicaci, dihina dan dibakar dengan sokongan dari bangsa sendiri. Kerana itu saya melabelkan mrk yang terlibat itu adalah lembu-lembu yang dicucuk hidung, hanya menurut arahan tuan mereka.

6. Tuan mereka 'DRAMA KING' yang gemar berlakon dan mengarang skrip itu sering mengeksploit apa saja situasi yang boleh menghuru-hara dan mengalih tumpuan terhadap nafsu songsang beliau. AnWAR tidak peduli biarpun satu masa dahulu beliau (konon) cukup rapat dengan golongan ini.

Begitulah gambaran kepada AnWAR apabila KUASA "beraja di mata, bersultan di hati". itulah yang dikejarnya biarpun terpaksa menjual agama sendiri, menghina bangsa sendiri dan juga memijak kawan-kawan sendiri..................

1 comment:

Anonymous said...

paria celaka...