Tuesday, October 20, 2009

PERSELISIHAN NALLA-AZMIN DI MUNICH

1. Kasih sayang AnWAR terhadap Azmin amat mendalam, begitu juga sebaliknya. Apa yang mengikat mereka, kita hanya bisa mengandaikan. Andaian sesetengah pihak terhadap hubungan 'terlampau' AnWAR-Azmin ini ada barangkali ada asasnya jika dinilai dari sikap AnWAR yang mempertahankan Azmin keterlaluan hingga mengenepikan saranan dari anak isteri dan adik beradik sendiri!

2. Dalam episod lalu, x-pkr membongkar kelebihan Azmin di mata AnWAR semasa AnWAR dalam kerajaan. Selepas AnWAR tercampak ke Sg. Buloh, Azmin seolah-olah hilang arah. Beliau menjadi amat sensitif. Sering menangis untuk perkara-perkara yang tidak sepatutnya. Dalam mesyuarat parti, jika disebut nama AnWAR, beliau termenung lalu menghilang sebentar kemudian kembali dengan mata merah.

3. Begitu juga dalam program-program PKR, setiap kali ditayang video mengenai AnWAR ditangkap, Azmin tidak dapat menyembunyikan perasaannya hingga terpaksa ditenangkan oleh ahli yang lain. Timbul juga persoalan, jika Wan Azizah mampu mengawal emosinya di depan umum, kenapa tidak Azmin? Adakah itu 'tangisan politik' atau Azmin benar-benar tidak mampu mengawal perasaannya?

4. Selepas AnWAR keluar 2004, Azmin benar-benar 'tidak melepaskan' AnWAR! Di Munich, Azmin sering 'berkepit' dengan AnWAR atas alasan berbincang mengenai kerja. Datuk Nalla juga telah berkrisis dengan Azmin kerana Azmin telah menghadkan masa untuk Nalla menemui AnWAR di bilik rawatan AnWAR di Alpha Klinik. Nalla meluahkan rasa marahnya kepada AnWAR, namun AnWAR tetap membela Azmin!

5. N. Gobalakrishnan (kini MP Padang Serai) juga dihalang Azmin menemui AnWAR lama-lama. Gobala menyatakan tidak logik menemui AnWAR 15 minit setelah terbang jauh-jauh dari KL. Syed Husin Ali, Xavier Jeyakumar, Mustapa Kamil Ayub menghabiskan lebih banyak masa menemui Azmin dan Azizah dari AnWAR di Munich. Walhal tujuan mereka ke sana adalah untuk menemui AnWAR.

6. Nurul Izzah secara terbuka menyatakan rasa 'meluatnya' melihat Azmin memakai pakaian yang sama dengan papanya (warna dan jenis pakaian) semasa di Jeddah [tahun 2004]. Bahkan Azmin menempah pakaian dari kedai yang sama yang ditempah AnWAR. Di Malaysia memang Azmin menempah pakaian dari kedai yang sama di PJ. Anak-anak AnWAR juga sering menanyakan kenapa warna dan jenis pakaian Azmin sama dengan papa mereka.

7. Solan ini tidak pernah terjawab oleh Wan Azizah! Blogger x-files pernah mendedahkan Azmin akan memeriksa apa warna baju yang dipakai AnWAR dengan pemandu peribadi AnWAR lalu memakainya agar mereka kelihatan 'sedondon'. Kemuncaknya, Aidilfitri 2005, Wan Azizah telah mogok tidak mahu turun melayani tetamu kerana baju melayu yang dipakai Azmin sama warna dan material dengan yang dipakai oleh AnWAR.

8. AnWAR terpaksa memujuk Azizah dan akhirnya AnWAR beralah dengan menukar baju melayu yang lain agar belainan dengan Azmin. Wan Azizah betul-betul 'angin' dan beliau tahu tujuan AnWAR beralah adalah kerana tidak mahu malu di saat melayani tetamu di acara rumah terbuka mereka. Azmin yang 'masam muka' kerana AnWAR telah menukar pakaian tidak menghabiskan masa yang lama di rumah terbuka AnWAR.

9. Blogger x-files pernah mendedahkan Azmin berkebolehan meniru tulisan tangan AnWAR. Perkara ini benar. Pernah seorang bekas pimpinan tertinggi PKR (kini menyertai parti lain dalam pakatan pembangkang) menyuarakan rasa ragu tentang kesahihan surat-surat AnWAR yang konon dari penjara. Apabila di periksa dengan AnWAR, AnWAR mengesahkan ada mengirimkan surat tetapi arahan yang berbeza dengan kandungan surat yang dijaja Azmin!

Sehingga kini Azmin terus menikmati status 'orang pertama' di hati AnWAR. AnWAR terus memberi ruang kepada Azmin melebarkan pengaruhnya dalam PKR dengan mengenepikan Presiden dan Timbalan Presiden PKR seprti tunggul kayu mati yang tidak berfungsi apa-apa. Setiap kali perselisihan besar, Nalla-Azmin, Ezam-Azmin, Husan-Azmin, ABIM-Azmin, Khalid Ibrahim-Azmin, Hassan Ali-Azmin, Azmin tetap dipertahan AnWAR. Logiknya jika banyak yang berselisih faham dengan seorang individu yang sama, siapa yang benar agaknya................

Sekian.

6 comments:

Anonymous said...

jambu dia la tu!

Anonymous said...

AZMIN SI PENADAH JUBOQ! KEHKEHKEH

Anonymous said...

Anwar tetap benar sebab dia maksum!

Razif AR Al-Marbawi said...

adakah mereka pasangan merpati dua sejoli?

adakah mereka life-partner?

eeee... yaks! >.<

Anonymous said...

kira betul la tu,jambu anwar,sebab mereka2 ini amat sensitif sekali perasaan mereka

Anonymous said...

jgn cam tu brader...PAK SHEIKH MAKSUM LA...