Monday, July 11, 2011

KUNG FU PANDA VS AnWAR


1. Tatkala KL dilanda musibah akibat sikap pengotor politik yang mendakwa diri mereka BERSIH 2.0, saya meluangkan masa menonton Kung Panda 1 & 2 bagi mengisi masa terluang. Tontonan adalah kali yang keenam kali bersama keluarga. Nyata sifat amarah dan dendam hanya membinasakan diri sendiri lantaran beban yang tidak tertanggung.

2. Tiba-tiba fikiran saya terlintas kepada manusia yang 'anunyadigerah'. Selalunya beliau sering berfalsafah dari cerita-cerita ringan sebegini, konon mahu dilihat merakyat dan tunduk ke bumi. Kali ini beliau terlepas pandang barangkali, mungkin kusut dengan kes liwatnya atau cuba mengingat di mana jam tangan OMEGA diletakkan,..

3. Dalam Kung Fu Panda 2, Shen si burung merak begitu bongkak dengan kekuatan senjata yang bisa membunuh. Dendamnya kepada Panda tidak pernah padam dan kesumat sekali. Dibabak terakhir, setelah Paul menguasai 'inner peace' dan cubaan membunuh panda sering gagal, Shen bertanya kepada si panda Paul....

4. "Bagaimana anda melakukan itu, sedangkan aku telah membunuh ibubapamu (dan mengganggu ketenanganmu". Jawab si panda Paul, parutku telah pulih (aku telah membuang segala kepahitan itu). Shen menempelak tidak bersetuju dan mengatakan hanya luka yang boleh sembuh namun tetap meninggalkan parut (ingatan).

5. Paul menjawab ianya tergantung pada diri sendiri dan lebih baik berfikir utk masa depan yang lebih baik, namun Shen tidak mahu menerima hakikat lalu terus menyerang Paul dan akhirnya tewas akibat dengan nafsu amarahnya sendiri. Wajar sekali AnWAR melupakan parut yang melukai dirinya dan segera berubat merawat hatinya yang KOTOR itu!

6. Selain dari perilaku beliau yang songsang, AnWAR terbukti seorang pendendam w/pun mulutnya sering berkata sebaliknya. Kegagalan menghilangkan parut kelukaan itu yang menyebabkan beliau dihantui amarah luarbiasa hingga sering hilang pertimbangan. Dengan parut itu juga beliau khianat bagi melunaskan nafsu amarahnya.

7. AnWAR tidak punya 'inner peace' kedamaian dalaman yang boleh membentuk jiwa tawadhu'. Melihat wajahnya kini saja telah boleh dibuat andaian bahawa beliau sebenarnya tidak tenang. Wajahnya berkerut, kusut serta dihantui nafsu amarah dari dalam diri beliau. Cakapnya juga tidak konsisten, sering berbohong untuk menutup pembohongan yang lalu.

8. AnWAR juga wajar menonton Kung Fu Panda 1, apabila Master Shifu menjelaskan kepada Paul kenapa beliau dipilih sebagai wira bagi melindungi China. Master Shifu menjelaskan, "there is no coincidence" yang menjelaskan maksud segalanya telah ditentukan. AnWAR gagal menjadi PM kerana ketentuan perilakunya yang tidak melayakkan beliau menjadi PM.

9. Episod BERSIH Sabtu lalu adalah manifestasi api ammarah AnWAR yang tidak pernah padam. Nawaitu AnWAR hanya satu, mahu menjadi PM bagi memadam segala kes salahlaku seks yang terpalit dengan beliau. Berapa pun harganya akan beliau bayar biarpun terpaksa menggadai diri sendiri serta menjual agama, bangsa dan negara!

Antara api ammarah dan 'inner peace" ini, kedamaian pasti menyamankan jiwa dan akan memadamkan api ammarah, dan nyata Shen yang bergantung kepada kekuatan senjata tidaklah kuat seperti yang dijangka, berbanding Paul yang menerapkan kedamaian dalaman sebagai asas tunjang kekuatan sendiri dengan kawan-kawanya yang lain sbg penyokong kekuatan beliau....

Sekian.

11 comments:

Anonymous said...

likes..

ayuh melayu bersatu..

Anonymous said...

perbndingan yg menarik bro!
tonot

pakngah santan said...

satu analisa yang menarik. anwar pun berkungfu hari itu iatu berkungfusing kepala langgar dinding.

Anonymous said...

pembetulannya, dlm kungfu panda 2, nama watak pandanya, Po bukannya Paul.. :)

x-pkr said...

Thanks anon 1145am

Anonymous said...

tak tahu lah melayu ape kamu ini...org lain cari panduan dari Quran dan Hadith , kamu cari dari wayang yg di reka org kafir ... sama jer laer kamu tuh

x-pkr said...

Aitt...bacajugak sampai habis...

Anonymous said...

Ur welcome-from anon 11.45am

Anonymous said...

Rasullullah SAW bersabda: Sesungguhnya ALLAH tidak mencabut ILMU daripada manusia, tetapi akan mencabut ILMU daripada para Ulama. Sehingga jika Ulama itu tidak ada, maka jadilah manusia itu dibawah pimpinan mereka yg BODOH, lalu org2 itu diberikan pertanyaan2 yg akan dijawab tanpa ILMU, sehingga sesatlah mereka serta menyesatkan yg lain.

UMNO PARTI PENJARA said...

Kiutnyer panda tu.. Hehe








'Lubuk Emas' Terengganu dikhianati - Generasi muda dan generasi baru Terengganu adalah generasi paling bodoh dan tolol jika BN terus berkuasa..
http://Facebook-1Malaysia.blogspot.com/
Undi BN Undi HARAM- Media BN Media Porno. Pemimpin BN mcm PUKIMAK. FUCK Wanita UMNO
http://blog1Malaysia.blogspot.com/

Anonymous said...

To ANON Saturday, July 16, 2011 8:36:00 AM,

apa salahnya ambil cth cerita ni.. walaupun jalan cerita tu direka oleh org kafir tapi ada pengajaran di sebalik cerita, even this story is funny but meaningful. jgn jadi kalut... mmg ada persamaan cuma bezanya watak Shen dah mati, A.I x mati, hidup lagi...

apa2 pun, ni cth filem terbaik yg dipilih oleh X-PKR...
fikir2kanlah..

From:
ANON Wednesday, July 13, 2011 11:45:00 AM