Monday, January 25, 2010

ASEAN : AnWAR MASIH MENGHARAP

1. Disamping tetap cuba mencari simpati di merata dunia, AnWAR tidak pernah melupakan ASEAN yang disifatkan lokasi strategik serta kaya dengan hasil bumi. Kesatuan Eropah (EU) menganggap ASEAN sebagai rakan strategik manakala Amerika Syarikat sering menganggap SElat Melaka adalah 'terowong emas' penghubung Timur-Barat dengan AS tangan ghaib yang mengatur segalanya.

2. Maka itu AnWAR juga tidak pernah mengabaikan ASEAN dalam rangka membina popularitinya. Umum mengetahui Indonesia sehingga kini merupakan 'pangkalan' AnWAR bagi melancarkan serangannya terhadap negara. Status Indonesia sebagai negara yang bebas serta terbuka nyata dimanipulasi AnWAR. Namun kita bangga kerana Kerajaan Indonesia tidak pernah meny0kong pandangan=pandangan NGO di sana.

3. Kini AnWAR mencari ruang untuk bertapak semula di Filipina, mencari ruang yang kosong setelah Gloria M. Arroyo dikatakan lebih rapat dgn Abdullah Badawi (kini Tun). Menyelusuri sejarah, AnWAR cuba membina pengaruhnya di Filipina sejak tahun 70-an lagi. Bermula dari sokongan beliau terhadap Nur Misuari (Mindanao) semasa dalam ABIM hinggalah ke zaman bintang filem Joseph Estrada.

4. Zaman 70-80an, AnWAR menyokong Nur Misuari bersama Tentera Pembebasan Filipina melawan rejim Marcos yang menindas rakyat. Setelah MArcos jatuh akibat 'suara rakyat' di sana, Corazon (Cory) Aquino bangkit atas semangat mendiang suaminya Benigno menjadi presiden Filipina. Ketika ini AnWAR masih lagi berhempas pulas membina imejnya di dalam negara, khususnya UMNO.

5. Selepas Cory, tampuk pemerintahan beralih kepada seorang Jeneral bersara iaitu Fidel Ramos. Dizaman pemerintahan Fidel Ramos, AnWAR menggerakkan IKD mempopularkan Jose Rizal sebagai tokoh 'pembaharuan' yang ternama. AnWAR menggunakan Penasihat Majlis Keselamatan Negara Filipina, Jen. Jose T. Almonte untuk rapat dengan Presiden Fidel Ramos. AnWAR rapat dengan Almonte hingga kini.

6. tahun 1996, AnWAR melalui IKD mengadakan seminar mengenai Jose Rizal. AnWAR juga telah dianugerah ijazah Doktor Falsafah (Kehormat) dari D'Ateneo University Manila konon atas jasanya mengabadikan Jose Rizal sebagai sumber inspirasi beliau dalam memperjuangkan pembaharuan. Presiden Fidel Ramos juga pernah menyifatkan AnWAR sebagai 'young asian tiger' di era kegemilangan AnWAR.

7. Dipenghujung karier AnWAR sbg TPM, Filipina menerima presiden baru setelah Fidel Ramos tidak boleh bertanding setelah dua penggal sebagai presiden. AnWAR merupakan antara orang yang awal mengucapkan tahniah kepada Joseph Estrada. Setelah AnWAR ke penjara, Wan Azizah membina hubungan yang cukup akrab dengan Estrada dan juga Cory Aquino. Konon atas semangat Cory yang berjuang setelah suaminya ditembak mati oleh rejim Marcos.

8. Kini, anak Cory, Benigno Aquino Jr bakal memasuki gelanggang bertarung untuk menjadi preseden Filipina seterusnya. Beliau kini dikatakan calon 'favourite' memenangi jawatan tersebut (mungkin atas semangat bapa dan ibunya). Turut memasuki gelanggang kali ini adalah Joseph Estrada yang mahu mencuba nasib kali kedua (setelah pernah menang). Beliau berada ditempat ke-3, dibelakang seorang lagi calon presiden, jutawan Manny Villar.

9. AnWAR telah mula masuk jarum, beliau telah mula membuat kerja-kerja yang biasa dilakukannya iaitu membina 'hubungan awam' yang baik. Siapa pun yang menang antara Benigno Jr. atau pun Estrada, beliau pasti beroleh manfaat darinya. Tentang Manny Villar, tidak mustahil AnWAR telah cuba membina jambatan dengannya (tidak diketahui hubungan AnWAR dgn beliau).

10. Filipina punya banyak kepentingan strategik AS dalam negera mereka. Filipina adalah 'acuan' Amerika di ASEAN w/pun tidak semaju Amerika. Presiden Filipina tetap punya tempat di hati Presiden AS yang melihat hanya Filipina shj yang sanggup mempertahankan kepentingan AS di rantau ASEAN. Apakah AnWAR ada agenda tertentu di sebalik pemilihan presiden Filipina yg bakal berlangsung? Keluarga Aquino juga amat rapat dengan pimpinan gereja di Filipina, apakah AnWAR mendapat sumber ilhamnya di sana semasa bersetuju kalimah ALLAH digunakan pihak kristian? Semua ini serba kemungkinan....................




1 comment:

Anonymous said...

slm saudara,seperti biasalah.. OPPURTUNIS yg HEBAT akan sentiasa cekap dlm menghidu peluang!!!tak gitu?