Monday, August 10, 2009

KRONI AnWAR II ; AZMIN ALI

1. Ramai yang sedia maklum betapa berharganya Azmin di sisi AnWAR. Mula menyertai AnWAR sejurus tamat pengajian di Amerika Syarikat. Dilantik oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan sebagai Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah 1988, namun terus diletakkan di Pejabat Menteri Pendidikan (AnWAR tika itu) sebagai Pegawai Khas.

2. Selepas itu Azmin dilantik sebagai Setiausaha Sulit AnWAR hinggalah AnWAR dipecat dari kerajaan. Ketika zaman AnWAR menjadi menteri, Azmin dilihat amat berpengaruh di pejabat AnWAR. Segala jadual kerja AnWAR diatur oleh Azmin. Semua jemputan kepada AnWAR haruslah melalui Azmin.

3. Azmin mengawal segala hal ehwal AnWAR seolah-olah AnWAR itu haknya. AnWAR pula terlalu memberi muka kepada Azmin hingga mengabaikan ibubapa, isteri dan anak-anaknya. Perkara ini disahkan oleh Dr. Wan Azizah yang sering merungut AnWAR lebih mendengar cakap Azmin dari cakapnya. Semua adik beradik AnWAR juga setuju dalam hal ini w/pun mereka tidak setuju dengan Wan Azizah dalam banyak hal.

4. Meniti era reformasi dan AnWAR di dalam penjara, Azmin mengawal segalanya ehwal peribadi AnWAR termasuk kewangan. Banyak ahli PKR tahu Azmin sering melabelkan Dr. Wan Azizah sebagai ‘kakaktua’ dan mereka sering tidak sependapat. Azmin ‘mengawal’ peguam-peguam AnWAR manakala Wan Azizah boleh terus berjumpa AnWAR di penjara. Hubungan dingin Wan Azizah-Azmin berlarutan hingga kini.

5. Dalam politik dan kekeluargaan, prestasi meningkat Azmin banyak ditunjuk oleh AnWAR. Azmin tidak segan-segan berkempen menyatakan dirinya ‘amat’ diperlukan AnWAR dalam PKR. Dalam keluarga pula, AnWAR rela anaknya naik kelas ekonomi dalam penerbangan tetapi Azmin perlu naik kelas satu atau kelas perniagaan dalam penerbangan. Dalam politik PKR, AnWAR boleh bertolak ansur jika ada rungutan tentang Wan Azizah, tetapi pasti melenting membeliakkan mata kepada mereka yang merungut tentang Azmin!

6. AnWAR mengatur Azmin memperolehi pendapatan dari rakan-rakan luarnya. Azmin perolehi pendapatan dari jutawan media Rupert Murdoch berjumlah ribuan USD secara berkala. Sekarang ianya dibayar melalui ‘pay-roll’ Sky TV milik Rupert Murdoch yang berpangkalan di Hong Kong. Azmin juga bebas menemui mana-mana ‘corporate figure’ meminta jua sumbangan atas nama ‘perjuangan’ tapi dibuat melalui akaun peribadinya.

7. Lantaran itu Azmin memang punya dana yang kukuh untuk perkembangan politiknya. Pemilihan PKR tahun 2001 di Kemaman, Azmin beroperasi seperti pemilihan UMNO! Tahun 2004 dan 2007 juga begitu. Perwakilan diberikan bilik sebagai umpan mengundinya. Hingga kini, semua ahli PKR ditawarkan pakej pembelian kereta Rexton yang cukup menarik bagi mendokong perkembangan politiknya dalam PKR. (Azmin punya perniagaan kereta jenama Ssang Yong dan ‘tuned car’ atas syarikat Bouraq Sdn. Bhd., terletak di sebelah balai Bomba Taman Tun Dr. Ismail KL).

Kedudukan kewangan ‘rahsia’ PKR hanya diketahui oleh AnWAR dan Azmin. Banyak juga perkara lain yang dikongsi oleh mereka berdua. Disaat Azmin ‘merengek’ minta itu dan ini dalam PKR khususnya di Selangor, AnWAR sedang merangka strategi menunaikan kehendak Azmin. Bunga-bunganya telah mula kelihatan sekarang. (Blogger medan-info punya butiran lanjut). Azmin diberi keistimewaan ‘access’ dengan mengetuai j/kuasa yang dianggotai semua kepimpinan tertinggi PKR kecuali Timbalan Presiden, yang tidak punya kuasa sekukuh Azmin serta tidak diberi ruang oleh AnWAR untuk bergerak.

Cukup ‘istimewa’ Azmin di mata AnWAR. Dizaman kerajaan dahulu AnWAR sanggup hilang rakan baiknya dari hilang Azmin! Kini perkara sama berulang, cuma Azmin diberi cukup ruang untuk ‘membeli’ rakan-rakan PKR agar tidak nampak parti berpecah. Muslihat apakah ini? Jika tiada apa-apa, masakan tempua bersarang rendah………………..

Sekian.

14 comments:

Anonymous said...

terkutuknya beliau.. ciss!

Cucu Tok Selampit said...

Tahniah x-pkr di atas pendedahan berani kali kedua. Sarat dengan maklumat yang perlu diketahui umum seperti pengedar kereta mewah. Teruskan usaha murnimu, Tuan.

Lawyer Garang said...

bro...,

is it true azmin allowes anwar to have sex with his wife shamsidar??

jwp ikhlas bro, dont cover line k

ramai kawan2 lawyer yg dlm pembangkang pun dah start talking abt this....

Anonymous said...

dia belajar di university of wisconsin. mmg haram jadah gila pangkat, kuasa dan attention. dia kaalh jadi president malaysian student association tapi blh berkomplot jatuhkan president. dapat jadi president, puuh asyik guna kedudukkan untuk jumpa menteri aja, esp anwar.

x-pkr said...

mediacyber/cucu tok selampit,,,

t/kasih

Lawyer Garang,,,

yezz.....benar! masa dlm service, AnWAR siap htr Azmin pi kursus 3 bulan supaya senang shamsidar 'kerja' dgn AnWAR.

anon,,,

sdra byk info, hrp keluarkan lagi utk manfaat bersama!

denaihati said...

boss aku tunggu komen betul ke AnWAR pegi jumpa Najib seperti yg terdapat di beberapa blog..aku ada link kat di blog tu

Anonymous said...

It wasn't U of Wisconsisn. He graduated from U of Minnesota Duluth on a MARA Teaching Scholarship. He was a politician even then, and a slimy one at that. Never liked him personally, but I kinda liked Shamsidar back then ... thought she was a rather delightful airhead.

good said...

ha azmin naik ikut MARA. ini dah kira Pengkianat jugak . anua buat dap suspend , dia tahu dap sudah naik kepala. anua sudah hilang taring sikit2 dlm pr. ingat kwn ku dsebelah sana: anua mati dap jaga. mrk akn kekal lama spt singpura. umur anua brpa...

Anonymous said...

Tak tau nak ckp manusia jenis apa mereka ni.. berdoalah kita moga dibukakan hati mereka utk bertaubat..bukan nak menghina mereka..tapi itulah REALITInya..cuma masih ramai diluar sana yg tak tahu..terus di perbodohkan...

x-pkr said...

denai,,,

info dah kita sahkan...mmg ada! nanti kita ulas..

Anonymous said...

mcm mane x istimewa...
kalau lepas azmin payah juga nak merase shamsidar

sungguh istimewa

-ed

Pedang Bertuah said...

Dear X-PKR,
Masa aku gie interview keje back in year 2000, ada jumpa senior Universiti aku yang keje Bank.
Dia kata anak Nua si YB tu, every month akan dapat RM 30 ribu ++ dalam akaun bank dia (cawangan kelantan). Pehh, every month tuuu, abah nyer dalam jel, anak nyer dapat fixed contribution every month RM 30k ++!
Now I know where the money came from lah kot... dividen pun orang bayar setahun sekali :) ni every month, ish, ish, ish

satu class dgn shamsidar di sms said...

Bro, kesetian Azmin pada Anwar bolehlah diibaratkan dengan Anthony dengan Ceasar, ialah berkongsi lover/wife.

Semasa zaman Roman, ada Cleopatra, zaman Anwar TPM ada Shamsidar.

Kalau dah berkongsi perempuan, maknanya, air di cincang tak kan putus, selagi Shamsidar taak menopause, adal;ah lah airnya....

AZMIN NIE PANDAINYA TAK MENUNJUKKAN KEKAYAAN, TENGOK AJE SEMASA berkempen, pakai kereta buruk...., dari segi tu dia pandai berlakun tetapi bak kata Shamsidar, Anwar lagi power sebab dia suka korek belakang.sedap sahingga menjilat jari.....

di antara Azmin dan Anwar, dua -dua Shamsidar tak dapat lupakan,. satu tua dan satu muda, satu suka depan dan yang satu suka belakang..., uomp cukup...sedap...

Dr Ambran said...

Betapa sayangnya anwar pada azmin dan saya berharap semoga penyokong anwar dapat baca semua tulisan saudara dan mereka akan menilai keburukan pemimpin yang mereka kalau masih nak sokong anwar tak tahu lah nak kata apa

Salam Perjuangan