Wednesday, January 13, 2010

AnWAR SESATKAN MELAYU-ISLAM DI M'SIA

1. Umum mengetahui guru AnWAR yang hebat dalam soal Melayu-Islam adalah Prof. Dr. Syed Naquib Al Attas. AnWAR menjadikan buku Syed Naquib "Islam dan Kebudayaan Melayu" sebagai teks wajib untuk dibaca dan disyarahkan oleh pimpinan tertinggi ABIM. Hingga ada yang menyatakan untuk menjadi pemimpin tertinggi ABIM, 'benchmark'nya adalah kebolehan memahami buku Syed Naquib ini.

2. AnWAR menjadikan asas melayu-islam ini sebagai tunjang perjuangannya dari zaman mahasiswa (60-an), ABIM, pra-politik (70-an), menyertai kerajaan hinggalah beliau dipecat pada 1998. Dinilai evolusi perjuangan AnWAR, asas melayu-islam tidak beliau tinggalkan w/pun perlakuan beliau banyak menimbulkan kontroversi melalui personalitinya yang kontras terutamanya dengan ulama'ulama' PAS.

3. AnWAR mengawal kegiatan 'islamic'nya melalui ABIM dan kegiatan 'sekular'nya melalui Institut Kajian Dasar (IKD). Melalui IKD beliau mempromosikan Muhammad Iqbal, Mahatma Gandhi,, Jawaharlal Nehru, Jose Rizal, Confucious dan Rabindranath Tagore. Titik pertemuan kesemua tokoh ini, mereka adalah 'reformis' tulen di negara masing-masing dan AnWAR mendapat pengiktirafan anrtarabangsa hingga digelar "Renaissance Man".

4. Hubungannya dengan ABIM diteruskan w/pun mulai longgar pada pertengahan 80-an hinggalah dipecat. Dalam ucapan aluan sempena Muktamar Sanawi (Tahunan) ABIM 1997 di Holiday Villa (setelah sekian lama tergelincir dari program ABIM), AnWAR menyatakan ABIM lah satu-satunya organisasi yang memperjuangkan konsep melayu-islam yang begitu praktikal di Malaysia dan sesuai dengan masyarakat majmuk Malaysia.

5. Setelah keluar dari penjara 2004, AnWAR dilihat telah mencabut akar melayu-islam dari perjuangannya. Tidak diketahui sebabnya. Mungkin terlalu banyak membaca Kitab Injil (spt yg beliau dakwa di Australia, ada video di bbrp laman lain)? Apakah juga AnWAR terlalu membaca banyak kitab tafsir spt yg beliau dakwa dlm ceramah-ceramah PAS? Atau apakah AnWAR memang sengaja merancang strategi demi dirinya?

6. Sejurus keluar dari penjara dan memimpin PKR secara langsung, AnWAR mengubah asas perjuangan PKR dari parti pelbagai kaum berteraskan melayu kepada parti pelbagai kaum shj. Kini tiada lagi hujah-hujah AnWAR yang menyatakan dalam konteks Malaysia, Melayu itu Islam dan Melayu itu pribumi dan ketuanan Melayu (Islam). Yang keluar dari mulut beliau sekarang adalah semua bangsa di Malaysia adalah sama, tiada ketuanan Melayu (islam) di Malaysia!

7. Terkini, AnWAR kata agama kristian boleh berkongsi "ALLAH" dengan umat islam Malaysia. Hujahnya, ia dipraktikkan di banyak negara lain. Hujah dari kitab rujukan AnWAR dulu iaitu buku Syed Naquib telah beliau abaikan. Syed Naquib merumuskan Melayu-islam ini begitu sinonim di Nusantara. Jadinya sekian lama 'budaya' melayu itu memartabatkan ALLAH sebagai Allah yang mereka sembah, ianya wajar dipelihara!

8. Belum lagi bicara soal 'aqidah jika kita berkongsi "Allah" dengan umat Kristian. Penulis serahkan kepada ulama' membahaskannya w/pun kita tahu akibat atas perbuatan ini. Dr. Siddiq Fadzil, bekas Presiden ABIM selepas AnWAR juga tidak bersetuju samasekali dengan pegangan AnWAR. Hujahnya, dalam konteks Malaysia ianya tidak boleh dibenarkan kerana ianya membawa lebih banyak kerosakan (fasad) daripada kebaikan. Hujahnya diperincikan dalam laman WADAH (sila cari dalam google) dengan begitu akademis sekali.

Di mana AnWAR kali ini? Gurunya dalam peradaban Melayu-islam awal-awal lagi menolak pendapat AnWAR jika mahu dihujahkan. Temannya yang dipanggil ustaz (Dr. Siddiq) juga menolak hujah AnWAR dan Dr. Mohd. Nur Manuty. Nik Aziz juga telah menolak saranan AnWAR dalam konteks Malaysia! Soalnya kini, siapa guru AnWAR yang membuat beliau beria-ia menyokong penggunaan Allah oleh Kristian? Apakah Confucius, Tagore atau Michel Camdessus (bekas Pengarah Urusan IMF) yang kini menjadi Paderi di Vatican City? Mungkin juga AnWAR dipandu oleh nafsu amarahnya yang mahu mengejar kuasa, mahu menutup kesalahannya dan membalas dendam terhadap sesiapa yang menyanggahnya selama ini........

Sekian.

15 comments:

Anonymous said...

salam saudara x pkr,teruskan menulis dan dedahkan siapa sebenarnya MANUSIA LAHANAT ni,ada ramai yg menyokong saudara..dan ada lebih ramai lg yg perlu kita sedarkan tentang siapa sbnarnya PAK SHEIKH HAMPAS ni!!!!

Anonymous said...

SLM BRO..DIA NI SEPATUTNYA BUKAN DI GELAR RENAISSANCE MAN TAPI "RAIN MAN" - WATAK MAMAT BIOL YG DI BAWAK OLEH PELAKON DUSTIN HOFFMAN. BARU BETUL! HEHEH

Anonymous said...

Tidak hairan dengan Si political animal ini.Nampaknya PAS dan Anwar telah bersama2 bersetuju membuat keputusan terhadap kalimah Allah ini,sebab itu bila ditanya,Mustafa Ali kata tunggu AJK PAS Pusat akan buat meeting utk decide perkara ini.Mungkin PAS belum dapat green light dari Anwar pada masa tu....
tengok kepada muka2 AJK PAS Pusat yg ada sekarang ini, tak heran kalau PAS turut mengamalkan sikap spt Si Political Animal ini.Yang hairannya Ulamak2 dalam AJK PAS pusat pergi kemana? or telah bermimpi menjadi menteri??

Dulu masa Anwar jadi TPM dalam UMNO dia mempelopori perkataan Ulamak Jumud pada ulamak2 PAS, kali ni dalam hati Anwar kata...."tak habis lagi jumud hampa no...." kesian PAS, lebih kesian pada ahli2 PAS dikampong2 yang begitu wala' pada pemimpin mereka yang semakin membuntuti Si Political Animal tu...DrAli

eXception said...

Nuar Berahim dah sesat... Dah murtad... Menyamakan Allah dengan Tuhan kafir... Orang mcm ni WAJIB kita BUNUH... Sebab dia akan terus menyesatkan Umat Islam... Ingatlah kisah Nabi Musa A.S dengan Nabi Khaidir A.S...

eXception said...

Kisah Nabi Musa dan Nabi Khaidir boleh dibaca di sini:

http://yeopmadiny.blogspot.com/2008/07/kisah-nabi-musa-dan-khaidir.html

Baca perenggan 4 dan 6...

eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan

Faizal Ahmadi said...

Apa nak jadi dengan si Anwar ni...

Dia tak rasa bersalah ke keluarkan kata kata yang menyesatkan orang.

x-pkr said...

anon,,,

TQ

bro jeff,,,

Rain...hahaha, betul, asyik basah je nwar berahi ni

Anon,,,

PAS buat keputusan atas nama parti, kali ni Mursyidul Am dgn Timblannya (Haron Din) beri pendapat tidak sehaluan dgn kenyataan parti! Tak dak sapa bising pun....

exception,,,

ana stuju dgn anta.......

x-pkr said...

faizal...

juga saya setuju dgn sdra...

Anonymous said...

anwar tahu dia tak leh jadi PM dengan sokongan melayu sahaja...tengoklah apa jadi pada dia selepas dipukul lebam, pembangkang masih kalah dalam pilihanraya...jadi dia perlu dapatkan sokongan bukan melayu dan dia sanggup buat apa saja untuk dapat sokongan itu...orang melayu perlu ajar anwar supaya jangan ingat orang melayu tak boleh sekat dia dari jadi PM.

Anonymous said...

salam semua,

saya yase. cuma nk tanya kat sini, ada tak cara yg tak mustahil nk jatuhkan/musnahkan keparat ni sbb lepas dia kluar dr penjara, malaysia huru-hara. dia punca sume kekalutan ni. been reading byk psl dia, tried to view from the +ve side but seems like sume yg dia buat/ckp dtgkn mslh. makin lama biar dia menyalak, makin runtuh malaysia.

link ini sekadar renungan bersama..wallahua'lam.
http://holywar-efairy.blogspot.com/

Anonymous said...

aiyoo, ini issue anWar yang baru, DEMI menyelamatkan mukapunkok dia sendiri dari dikejari mahkamah, atas kes saiful.

he's making up another story which will make him run away from his liwat's case.

anWAR adalah PEROGOL anak anak Malaysia!
jaga lah anak anak anda.

Anonymous said...

Read this shocking letter about the dragon boat tragedy here http://margeemar.blogspot.com/2010/01/pakatan-rakyat-caused-deaths-of-teacher.html#links

Anonymous said...

ya stuju Anuar kita ajar dia 1kali lg.baru dia tau langit tinggi ke rendah pp

aku bukan agen singapura said...

GEMPAR..DIA akhirnya brsumpah d GEREJA..Ditemani oleh FATHER in court law (beliau begitu bangga menerima kedatangan 'SON' of 'GOD' yg baru ni). lawak saja..

Anonymous said...

org yang suka buat keja liwat nih Nabi Muhammad SAW pun tak ngaku umat...kalau dah Nabi pun tak ngaku umat maknanya org tu boleh dikatakan bukan umat Muhammad.... anwar brahi mesti tau kedudukannya... jadi tak heran ler kalau puak peliwat ni menyesatkan umat Muhammad yang lain... mohon perlindungan dari Allah SWT.