Wednesday, September 16, 2009

NONA AnWAR - WAN AZIZAH (4)

1. Sepanjang AnWAR di penjara 1998-2004, banyak dana sumbangan disalurkan melalui Wan Azizah dan Azmin. Tidak dapat dibezakan samada ianya untuk parti atau bantuan peribadi buat keluarga AnWAR. Yang pasti Wan Azizah 'menikmati' sumbangan tersebut dengan baik sekali! Jika terpaksa terbang bersama staf atau ahli keluarga yang lain, Wan Azizah akan menaiki kelas ekonomi. Namun jika berseorangan ke Amerika atau London, beliau akan menaiki kelas pertama.

2. Perbelanjaan isi rumah serta kegiatan politiknya dicatu bagi menunjukkan kepada umum beliau (Wan Azizah) seorang yang berhemah dalam perbelanjaan. Wan Azizah bijak mengatur pusingan baju yang dipakai agar kelihatan 'recycle'. Konon segala sumbangan diguna bagi perbelanjaan membela AnWAR. Wan Azizah juga secara terbuka melahirkan perasaan amarahnya jika mengetahui ada sumbangan yang disalurkan melaui Azmin!

3. Setelah AnWAR bebas pada 2 September 2004, segala urusan pentadbiran kewangan dan logistik kembali diambil alih oleh Azmin Ali. Wan Azizah pernah mengherdik seorang petugas di rumah AnWAR tatkala mereka secara bergurau menyatakan 'Azmin back in power'. Apakan daya, segala urusan pentadbiran dan logistik sejurus AnWAR dibebaskan di mahkamah Putrajaya hinggalah AnWAR berlepas ke Munich pada 4 September 2004 diserahkan kepada Azmin.

4. Wan Azizah mengamuk sakan apabila rombongan kumpulan pertama bersama AnWAR yang berlepas dari KL-Frankfurt-Munich mengenepikan anak-anaknya. Turut bersama dalam rombongan ini hanyalah Wan Azizah dan pembantunya, Azmin dan pembantunya, bapa dan ibu tiri AnWAR serta doktor pengiring. Azmin menasihati AnWAR kumpulan ini tidak boleh disertai ramai atas alasan keselamatan. Setelah dibantah keras Azizah, AnWAR hanya membenarkan anak lelaki mereka turut serta dalam rombongan ini.

5. Wan Azizah mempertikaikan kewajaran alasan keselamatan itu. Beliau merungut mengapa bapa dan ibu tiri AnWAR harus turut serta jika keselamatan yang menjadi keutamaan AnWAR. Ternyata beliau amat kecewa dan kebanyakan ahli keluarga AnWAR dan Azizah sedar akan perkara ini. Teman x-pkr memaklumkan, semua ahli rombongan menaiki penerbangan kelas perniagaan dan penempahan diuruskan melalui agensi pelancongan di Ampang.

6. Rata-rata ahli keluarga Azizah menyalahkan AnWAR kerana mendengar cakap Azmin. Nurul Izzah ketika itu juga lantang menyalahkan Azmin atas apa yang disifatkan ketidakadilan terhadap beliau dan adik-adiknya yang lain. Tambahan pula Izzah dan adik-adiknya yang diterbangkan secara berperingkat ke Munich diberi tiket menaiki penerbangan kelas ekonomi ke Munich. Tiket diuruskan oleh Azmin dari Munich menggunakan dana yang diberi oleh AnWAR.

Saya pernah mengulas AnWAR lebih rela anak-anaknya menaiki kelas ekonomi bagi penerbangan jarak jauh, tetapi tidak Azmin. Kononnya Azmin tidak boleh menaiki kelas ekonomi untuk penerbangan jarak jauh serta harus selesa kerana Azmin sakit buah pinggang. [untuk rekod, Azmin Ali hanya 'survive' dengan hanya satu buah pinggang yang berfungsi sekarang ini].

Apatah lagi jika mereka bercuti ke luar negara, Azmin, Shamsidar serta anak-anak mereka akan duduk di kelas perniagaan bersama AnWAR dan Azizah, manakala anak-anak AnWAR akan duduk di kelas ekonomi. Alasannya anak-anak Azmin masih kecil dan perlu diberi perhatian semasa penerbangan, manakala anak-anak AnWAR cukup besar dan matang menjaga diri sendiri.

W/pun Wan Azizah juga hipokrit dan sentiasa menjaga kepentingan sendiri, wajar beliau menjeruk rasa atas sikap AnWAR yang sentiasa melebihkan Azmin dari keluarga sendiri. Wan Azizah terus memendam duka di Munich tatkala seantero dunia melaporkan kisah rawatan AnWAR di sana........akan bersambung ke bahagian seterusnya.

7 comments:

The Hobbit Frodo said...

huhuhuhuhu ... Bro-x


wa cam baca novel wooo


((X_________X))

x-pkr said...

bro hobbit,,,

ni pun wa dah edit maa...emel sahabat yg pjgkan citer ni lagi pjg. anyway tak pjg dah pun...

dia citer detail ttg Wan Azizah yg kita npk redup, sedap mata memandang tapi menggelegak di dalam....

denaihati said...

Bro siap nanti boleh lah cetak jadi novel kisah nona Azizah

Dr.Sid said...

bapak tak guna..neglet anak bini, lagi utamakan kawan2..oppss..kurang pahala puasa ana..tapi takpe..sebab anwar boleh jadi sunat..tambah lagi pahala..hahahaha

Anonymous said...

x......... jgn la edit2...bagus punya story ni. cerita jer sampai dlm kelambu pun . wat per edit2 lak???

x-pkr said...

denai,,,

novel terhangat di pasaran.....

anon,,,

edit dari segi bahasa, ayat-ayat yg bertindan. dijamin isi dan jln cerita tak lari.....

chewan said...

bro,
cerita ini bukti yang bernas bahawa kerajaan malaysia begitu terbuka terhadap anwar.Kalu kerajaan lain,dah BEKU dah semua akaun keluar masuk.Tu pun tak reti nak bersyukur...! Bila pemimpin tidak rendah hati, maka begitu juga penyokong2 anwar...buta hati???!!!
selamat hari raya.