Sunday, April 26, 2009

AnWAR & MEDIA ASING

Telah ada ‘grand design’ media asing menjatuhkan imej PM Malaysia yang baru. Tun Mahathir dan Datuk Seri Dr. Rais Yatim juga telah bercakap mengenainya. Menteri Penerangan menamakan Datuk Zaid Ibrahim sebagai dalang yang memburukkan PM.

Namun saya yakin, dibelakang Datuk Zaid Ibrahim adalah AnWAR Ibrahim, yang diketahui umum ‘anak emas’ kepada media-media asing sejak dulu lagi. Agenda media-media asing ini untuk menaik dan mengekalkan pemimpin yang cenderung mempertahankan kepentingan barat di negara sendiri.

AnWAR mendapat perhatian istimewa dari media asing sejak dulu lagi. Dari zaman beliau memimpin gerakan pelajar hinggalah sekarang. Ketika zaman pelajar, pergerakan dan idea beliau mendapat perhatian luas seantero dunia. Siapa AnWAR ketika itu? Beliau hanya seorang pemimpin pelajar namun liputan terhadapnya dari media asing melebihi seorang PM.

Ketika dalam kerajaan, media-media asing amat pro AnWAR, hinggakan PM Tun Mahathir sendiri tidak mendapat liputan yang adil dari mereka. Majalah Far Eastern Economic Review (FEER) telah diharamkan di Malaysia kerana telah secara berlebihan mengutuk dasar-dasar Malaysia, namun tetap memuji AnWAR sebagai penggerak sistem pasaran bebas pada 1997.

Sebelum AnWAR disingkir dari kerajaan, majalah TIMES memberi liputan terbesar gambar depan AnWAR berpeluk tubuh, menerangkan dasar-dasar beliau sedangkan Tun Mahathir masih lagi PM ketika itu. Majalah TIMES tetap memilih AnWAR sebagai watak yang berpengaruh secara konsisten dari 1998 hingga 2009, w/pun AnWAR merengkok dalam penjara.

Ketika AnWAR disingkir dari kerajaan, Malaysia ‘mewah’ dengan liputan negatif dari media-media barat. Hampir setiap hari dan minggu, ada saja liputan mengenai AnWAR yang disanjung oleh media barat. CNN, CNBC, BBC, Bloomberg dan berbagai lagi memberikan sokongan terhadap AnWAR. Ketika di Munich, krew CNN Asia mendapat kebenaran khas ibupejabat CNN di Seattle AS membuat liputan di Munich untuk menenuramah AnWAR. ‘Sayang’ sungguh CNN kepada AnWAR. Hingga sekarang pun AnWAR tetap mendapat layanan ‘istimewa’ dari CNN untuk memburukkan negara.

RUPERT MURDOCH - JUTAWAN MEDIA

RUPERT MURDOCH - JUTAWAN MEDIA

Semua ini hasil persahabatan AnWAR dengan jutawan media Rupert Murdoch. Rupert Murdoch, seorang berketurunan Yahudi, berpangkalan di Amerika Syarikat dan berkahwin dengan seorang wanita berketurunan Cina. Rupert Murdoch menguasai hampir keseluruhan agensi-agensi media di dunia. Di Amerika, Eropah, Asia dan Australasia semuanya pasti ada saham Rupert Murdoch yang dipegang secara langsung atau proksi. Beliau juga dilaporkan punya pegangan saham dalam stesen TV yang berpengaruh di Timur Tengah.

Oleh itu, tidaklah sukar bagi AnWAR mendapat di liputan walau di mana jua beliau pergi di dunia ini. Kerana itu AnWAR langsung tidak peduli apabila tiadanya liputan untuk beliau dari media-media Malaysia. Lantaran itu, AnWAR boleh meminta agensi media asing ini untuk menemuramah siapa saja sekutu AnWAR untuk memburukkan Malaysia.

Setiap kali kunjungan AnWAR ke luar negara, pasti diiringi liputan besar-besaran dari media-media asing ini untuk AnWAR. AnWAR juga pasti akan memberi komen negatif apa jua mengenai Malaysia kerana itu ada ‘nilai berita’ yang boleh disensasikan oleh media-media asing ini.

Seperti George Soros yang membantu dana AnWAR secara tidak langsung, Rupert Murdoch juga berbuat sedemikian. Sky TV yang berpangkalan di Hong Kong menjadi pusat operasi AnWAR untuk liputan media. Kerana itu juga AnWAR pasti akan mengunjungi Hong Kong 2-3 bulan sekali. Imbuhan? Persepsi menyatakan pasti ada. Jumlah? Persepsi juga menyatakan pasti besar kerana ia milik seorang jutawan yang menguasai media dunia. Menurut persepsi juga, Azmin, ‘puppet’ kesayangan AnWAR juga mendapat habuan dari agensi ini. Berapa? Pastinya jumlah yang tidak melebihi AnWAR…..

Salam Hormat.

No comments: