Thursday, February 4, 2010

AnWAR - "DARI KERANA MATA"

1. AnWAR dan mata cukup sinonim! Azizah isterinya ialah doktor mata, lambang partinya juga berasaskan mata. Beliau muncul kali pertama di mahkamah setelah ditangkap 12 tahun lalu dengan mata lebam. Kali ini (semalam) beliau muncul dengan kacamata hitam. Jarang sekali AnWAR muncul di khalayak ramai berkacamata hitam.

2. Pelbagai tafsiran kedengaran di mahkamah semalam. Bagi yang menentang AnWAR, kedengaran sinis mengatakan AnWAR seperti 'gigolo'. Bagi yang neutral, mereka mengatakan AnWAR seperti 'James Bond' yang macho. Dalam perbualan dengan penyokong AnWAR dari Ptg. Pauh, AnWAR tidak mahu bertentang mata dengan 'kuasa-kuasa jahat' yang cuba melemahkan AnWAR dengan ilmu hitam....???

3. Amat lucu sekali pandangan dari penyokong AnWAR dari Ptg. Pauh itu. Kononnya dengan berkacamata hitam AnWAR boleh melihat 'kuasa-kuasa jahat' yang bergantungan di keliling lobi mahkamah (alahai.....penyokong AnWAR yang kelabu asap !). Di dalam mahkamah, AnWAR dilaporkan tidak mahu bertentang mata dengan mangsa nafsu buasnya. Takutkah ??

4. Kata penyokong AnWAR, AnWAR tak mahu bertentang mata dengan mangsa/pengadu kerana rasa meluatnya yang amat sangat terhadap pengadu. Jika AnWAR melakukannya, pastilah mata yang membuka jalan. Mata adalah kurniaan ALLAH (tidak boleh dikongsi), manusia yang menggunanya ke jalan benar atau salah...

5. Di Pulau Pinang, TKM II Mansor Othman (Bukan Dr. ye), juga telah membeliakkan matanya di depan lensa kamera mengulas kenyataan Tan Tee Beng (PKR-Nibong Tebal). Seorang bekas pegawai AnWAR pernah memberitahu "apabila Mansor membeliakkan mata, itu tandanya beliau teramat marah". Semalam matanya telah terbeliak...

6. 'Mata terbeliak' Mansor ini sering menjadi bahan ketawa di kalangan PKR Pulau Pinang. Mansor tidak boleh menerima kritikan. Tanyalah Wan Azizah, bahkan AnWAR pun tahu. 'Beliak' mata Mansor mencerminkan krisis DAP-PKR di Pulau Pinang adalah serius. Mungkin beliau boleh tanya AnWAR dari mana AnWAR dapat kacamata hitam utk melindunginya.

Berbalik kepada AnWAR, rata-rata mengatakan bahawa riak dan lirik mata AnWAR tidak seceria dahulu. Lantas saya teringat bait-bait senikata indah dendangan seniman R. Azmi :

" Dari kerana mata
yang mempunyai kuasa.....

Oh ! Aku tergoda ( 2x)
terkeciwa..... ( lebih baik selepas ini ditukar kepada "terpenjara..)

Sekian.




6 comments:

Anonymous said...

slm saudara,sepanjang saya "close" dgn politik kat malaysia ni...inilah satu2nya pemimpin yg paling BANGSAT sekali pernah saya kenal..maaf jika agak kasar bunyinya,tp memang itulah kenyataannya..tanyalah pd mereka2 yg kenal siapa beliau sebenarnya samada benar atau tidak!!!!moga allah melindungi negara kita drpd pemimpin seperti ini....nauzubillahh...

Anonymous said...

Mau anwar tak pakai spek hitam, tengok keliling jangan kan orang... bayang pemimpin PAS yang telah lama bersekongkol dengan Anwar pun tak nampak batang hidung. Pelik!,Ajaib! Hampa tak kesian ka pada orang menjanjikan jawatan menteri kat hampa??

Pemimpin melayu PKR selain kekasih Anwar ( Azmin) pun tak nampak bayang...yang ada cuma Kit Siang dan Tian Chua. Hoi hampa pi mana??? Tak kesian ka kat bakal PM hampa??

Yang bestnya barisan pembela Anwar semua bukan melayu/Islam.Samaada Anwar rasa lawyer nelayu tak dak standard atau lawyer melayu semua dah tau crita sebenar. Haji Sulaiman pi mana??
Kesiannnnn,pemimpin PAS ni opportunis sunguh....
drali

Anonymous said...

Dalang-dalang yang lalu dah dapat bala. Sapa pulak yang dapat bala kali ini. Dr. Ristina dah mampus. Si Dugong pun dah kojol. Khalid Jefrey si penulis tunggul pun dah mampus. Bini Aziz Shahmsuddin dah gol. Agustine Paul dah lebur. Masing-masing menari-nari bersama dalam NERAKA JAHANNAM..lepas tu Parpukari ikut sama..keh..! keh...!

Anonymous said...

Penyokong2 Anwar ni bomoh...dia tilik kebenaran melalui firasat.. dia nilai kematian dan penderitaan org sebagai bala tapi yang dia tak tahu, penyokong PKR ni rama pengamal ilmu hitam. saiful dan keluarga bapanya pun nak disihirnya untuk menunjukkan saiful ditimpa bala..tapi Allah tidak izinkan...

Dia tak tengok pakatan pembangkang bercakaran , berpecah belah, berduyun2 keluar parti ebagai bala atas dosa2 mereka..dia doa kehancuran UMNO, Allah balikkan kepada parti dia balik..

dia tak tahu penyokong PKR dan PASla yang sebenarnya menghuni neraka..fikir baik.baik. analisa baik2..Jgnnilai pakaian tetapi perbuatannya! bertaubat sebelum terlambat

Anonymous said...

Peristiwa tsunami yyang melanda kuala muda kedah (?) yang dihuni penyokong2 fanatik PAS bukan bala Allah?

Kelantan ditimpa banjir besar bukan bala Allah?

Kereta Nizar terbalik tayar ke atas bukan peringatan Allah?

Shitnon Ahmad yg nazak bukan bala Allah?

Fadhil Noor gol bukan balaAllah?

Nik Aziz merapu-rapu nyanyok bukanbala Allah?

PKR berantakan bukan bala Allah?

Anonymous said...

sebut pasal mata...rasa2 korang la kan kt dlm duit kertas amerika pon ada mata gak..agak2 sama ke maksud mata tu....hanya pandangan.