Friday, July 24, 2009

AnWAR HINA ULAMA' LAGI

1. AnWAR melahirkan rasa terkilan beliau dengan kenyataan Dewan Ulama' PAS yang pertikaikan kehadiran Nizar di majlis nyalaan lilin untuk Teoh Beng Hock. Beliau menyifatkan kenyataan itu sebagai mengurangkan sokongan masyarakat Cina kepada PAS dan pembangkang amnya. Ujar AnWAR lagi pendapat Dewan Ulama' itu tidak tepat serta tidak mengambil kira maslahah umum dan keutamaan Fiqh (Fiqh Awlawiyyat) dalam kaedah Feqah.

2. Menurut AnWAR ulama' PAS ini terbelenggu oleh pemikiran islam konservatif serta ketinggalan menilai pendapat-pendapat ulama' kontemporari terkini. Menurut AnWAR lagi, pendapat-pendapat seperti ini menjumudkan lagi Islam dan mengecilkan skop perbincangan di kalangan orang islam sahaja. Ini tidak bagus untuk perkembangan islam dalam era dunia tanpa sempadan kini.

3. Dalam isu ini, AnWAR menolak pendapat TS Harussani dan Datuk Dr. Mahmud Zuhdi yang tidak membenarkan perkara dari sudut apa pun. Datuk Dr. Haron Din juga menyokong pendapat TS Harussani dan Dr. Mahmud Zuhdi namun saya percaya ini tidak akan dilaporkan dalam Harakah demi menjaga air muka penyokong AnWAR yang mewakili kelompok kecil dalam PAS namun begitu berkuasa.

4. Sering kita lihat tindakan AnWAR kini, jika menyokongnya, semua dikatakan bagus dan adil. Jika sebaliknya, maka akan dicaci dan diherdik oleh AnWAR. Dengan kebolehan menyebut perkataan arab sepatah dua, AnWAR tidak wajar mempertikaikan pendapat ulama' di luar lingkungan politik yang tidak menyokongnya. Saya menyebut begini, kerana kebolehan bertutur dan membaca dalam bahasa Arab amatlah penting untuk kita memahami isu dan mengeluarkan fatwa.

Perkara aqidah ini bukan isu politik yang boleh dihujjahkan menurut kemahuan sendiri. Ia harus diputuskan oleh mereka yang ahli dan mereka wajar dihormati kerana ilmu yang mereka miliki. Pendapat Dewan Ulama' PAS jelas menggesa kita menjauhi perkara yang diragui. Jarang kita dapat melihat PAS begini mengenai ahlinya w/pun kenyataan ini agak lembut. Pendapat ulama' 'non partisan' lebih keras, namun selari dengan pendapat Dewan Ulama' PAS.

Bagi menilai tindakan AnWAR, inikah apa yang dikatakan "Tujuan menhalalkan cara" anjuran Machiavelli itu?

Sekian.

#: Rasa terkilan AnWAR disuarakan kepada pembantu khasnya yang menjaga hal ehwal Parlimen, bekas seorang ahli Parlimen di sebuah negeri di Pantai Timur. Semalam pembantu khasnya berjumpa dengan seorang ahli Parlimen PKR dari Selangor menceritakan luahan hati AnWAR.

15 comments:

Godisuno said...

Hmmm....

Nak tengok apa kata Nik Aziz, Hj Hadi dan kerabat-kerabatnya. Nak sokong Dewan Ulama PAS ke nak sokong Si Anwar ni. Tersepit mereka-mereaka ni ehehehe.

kopiah-putih said...

yg UMNO dok tunduk kat tugu tak pe ka? siap bagi bunga lagi........

xpkrperlis said...

ulama' kontemporari.....hmm !! Sheikh taha Jabir la tu, mesti takde org lain lagi.

bro x, cuba lu cari fatwa lama yg Sheikh Taha keluar dulu masa 1st kes liwat. Dia kata haram tuduh seorg yg berperibadi baik dgn tuduhan yg tak baik.

soalannya skg, mcm mana peribadi Anwar skg? valid lagi ke fatwa tu....

pakngah santan said...

masa anwar dalam umno dulu, dia selalu juga hentam pas. salah satu perkataan yang dia gunakan ialah jumud. awat dia tak cakap perkataan tu lagi sekarang?

x-pkr said...

godisuno,,,

AnWAR - tersepit atau menyepit !

kopiah putih,,,

ini punya kaitan dgn upacara agama.

xpkrperlis,,,

sapa lagi tk guru liberal AnWAR...

pakngah santan,,,

AnWAR, biasa la...kejap ada kejap takde !!

bentayan said...

bro, ahli parlimen yg dimaksudkan tu takde rambut ke? mcm teman nak tau, cmnelah dia leh jadi PK Anwar lak, kan bekas MP tu.....

nasdin said...

laaa...mmg aku dah agak dah! si nuar ni ckp mcm tu, nik ajis plak ckp mcm ni, suka hati mak nenek depa je belit ckp nak pertahan org depa...

x-pkr said...

bentayan,,,

hehehe...tau takpe! La ni ex MP tu tinggal di pinggiran Taman Tun.

Nasdin,,,

ckp belit-belit tu benda yer..?

BAHAYA Pakatan DAP dan Ronie Kong said...

BAHAYA Pakatan DAP & Kongsi2 .Hoi jaga2,!!Skrg ni kalau kongsi DAP ni,campak anua kat mahkamah.. sure BN kena buat inkues,Suruhjaya.Kalu xbuat pasti BN yg campak nua ni.DAP berjaya! Yeah! MemPerandakan sesama KITA.TAHNIAH DAP..TAHNIAH SINGA-PURA2.. TRIMA KASIH BYK2..kerna bawa kongsi terang kat mesia.MELAYU JOM..pg ROSAKkan Negri china plak..bawa Anua skali..Kita ajar org2 ini.Kita tubuh Parti Keadilan ChnPeng kat sana..Nak tgk bangsa meka ada nak rosak tak BANGSA SENDIRI.Anua cepat kasi janji2 BALA anda..

Anonymous said...

kawan2....jgn ckp mcm tu...brader anuar tu maksum la...pemmpin hebat...kita ikut la apa ckpnya....tak gitu puak2 PR....

Jom anua,dap.. kita tubuh partai keadilan kat negri china plak. bawa blk kongsi terang dan chnpeng skali. kita rosakan negara dia plak.. said...

Jom anua,dap.kita tubuh partai keadilan kat negri china plak.kat sana pun byk olang mati ajak si kinzar jga,Dia suka lilin..ops jgn lupa bawa blk kongsi terang&chnpeng skali. kita rosakan negara dia plak.. .DAP ? patut kena sebat jgk dgn undang2 Pas,baru aman mesia ni.Kes teo roni sudah hampir siap.RUPA2 istilah yg paling tepat bukan hal rasuah tp ROMPAKAN! yg geli hati nya,sekitar ratus ribu sudah sangup bunuh org.why? . http://t4tbh.blogspot.com/2009/07/daps-corruption-modus-operandi-in.html

HaNa ANuaR said...

diorang ni btl teringin nak rasa azab kot. tu sebab diorang mainkan2 hal2 agama ni... bdk sekolah mcm saya pun tau bende ni salah, tak kan lah diorang dah tua bangka tak reti2...

rauna said...

salam bro x-pkr

selagi tak sumbat jantan jalang aljuburi tu ke dalam penjara, selagi tu la mamat gampang tu meroyan..dah lama tak dapat pungkok,mcm tu le jadinya..

Pedang Bertuah said...

Hahahahah! Lawak! Lawak!
Sekarang berlagak lagi pandai dari ulamak Pas pulak?
Masa orang suruh sumpah laknat tempoh hari menggagau cari orang Pas keluar fatwa selamat kan dia. Angkat sumpah cara Kristian lar, apa lar.
Ni pegang lilin bukan macam Kristian ke? Boleh pulak ek? Takde isu. Nak sumpah pegang kita Quran tak boleh, itu menyamai sumpah cara Kristian... my FOOT!

PAS SELANGOR..err...contoh ...Negara Islam Tadahan Kongsi Gelap. said...

PAS SELANGOR..err...contoh ...Negara Islam Tadahan Kongsi Gelap.. . DIAM2..ubi berisi. Diam2 PAS..DERMA Ceramah Tetap BERISI..Beb..kongsi gelap..?..lantak kau la DAP...JANJI aku punya pun ada isi.....jadilah pas ...PAkatan kongsi gelap Semalaysia