Friday, May 29, 2009

AnWAR : SOSIALISME DAN KOMUNISME

1. Dr. Syed Husin Ali pasti tahu tentang usaha penubuhan semula Parti Rakyat Malaysia (PRM) yang dikatakan telah dibubar sebaik saja PRM bergabung dengan PKR. Namun menurut penggiat PRM, sdra Hassan Karim, PRM tidak pernah dibubarkan. Sdra Hassan Karim ialah penggiat PRM yang sama-sama berjuang dengan Syed Husin Ali, Razak Ahmad, Dr. Sanusi Osman dan Rustam Sani (almarhum).

2. Syed Husin Ali dan Dr. Sanusi mengambil keputusan bergabung dengan PKN ketika itu lalu menjadi ahli PKR. Sdra Razak Ahmad (almarhum) dan Hassan Karim tidak pernah menjadi ahli PKR serta tidak pernah meninggalkan PRM. Mereka berjuang dari zaman Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSRM) sehinggalah PRM berpecah menjadi PKR dan PRM.

3. AnWAR tahu PRM tidak dibubarkan secara rasmi kerana ketika penggabungan, pengumuman PRM dibubar hanya dibuat dalam Kongres Nasional PRM yang bersetuju untuk bergabung dengan PKN (ketika itu). Hingga sekarang pun AnWAR masih melayan sdra Hassan Karim yang aktiif dalam PRM w/pun kurang disenangi Syed Husin Ali.

4. Ketika AnWAR mahu meletakkan Syed Husin bertanding di parlimen Kota Bharu pada p/raya 2004 (AnWAR masih dlm penjara tika itu), cadangan AnWAR dibantah keras oleh YAB Datuk Nik Aziz dengan satu kenyataan keras! Datuk Nik Aziz menyatakan orang sosialis ni sama dengan KOMUNIS, w/pun dah tak pakai nama sosialis, dia tetap sosialis dan sosialis ini sama seperti KOMUNIS!

5. Itulah kenyataan keras Datuk Nik Aziz. Ketika itu juga seluruh warga PAS menyokong Nik Aziz dan sebagai bantahan PAS terhadap cadangan AnWAR, PAS mengambil kembali kerusi Parlimen Kota Bharu yang dimenangi oleh Ustaz Ramli Ibrahim dari PKR pada 1999. AnWAR ketika itu juga terpaksa akur kerana beliau masih dalam penjara dan kumpulan Erdogan juga masih belum timbul ketika itu.

6. Oleh itu, PRM juga perlu diawasi dari segi perkembangan ideologi komunis ini, bukan hanya parti 'chauvinis' Cina yang kian mendapat sokongan PAS sekarang. AnWAR pasti menggunakan PRM kerana setakat ini pimpinan atasan PRM lebih ramai dari kalangan melayu. Pastinya dakyah AnWAR lebih mudah jika beliau 'menunggang' PRM kerana PRM tidaklah kuat dan sepopular mana.

7. W/pun tidak kuat dan popular, ideologi sosialis tetap terpahat di hati penyokongnya dan mereka bergerak secara senyap. Ditambah pula dengan ahli PKR dari PRM yang tetap berpegang kepada sosialis, perkembangan ideologi ini jangan dipandang enteng! AnWAR pasti akan memanfaatkan fahaman ini bagi kepentingan politiknya.

8. AnWAR tidak punya ideologi. Beliau boleh menjadi apa saja mengikut kesesuaian tempat dan masa. Hati-hatilah dengan manusia ini, dan buat semua, ingatlah kata-kata Datuk Nik Aziz - SOSIALIS TETAP SOLSIALIS BIAR NAMA BERTUKAR, SOSIALIS ITU SAMA SEPERTI KOMUNIS!! (harap Datuk Nik Aziz masih berpegang dengan kenyataan beliau ini)

Salam Hormat.

10 comments:

nasdin said...

bahaya tu bro,,,
mmg kena siasat sedalmnya kes ni, jgn ambil mudah! biar mecegah dari mengubati.

Anonymous said...

weii....

ko mmg dajjal la! mana sama soialis dgn komunis. sosialis ni pejuang keadilan, kesamarataan! komunis tu fahaman jer...perjuangan menegakkan fahaman jer yg buat depa mcm tu krn ditekan british!

ko buta sejarah ker! jgn la ko nak putar belit sejarah. DSAI takde kena mengena dgn sosialis atau komunis. ko ni yg mcm chin peng. kaki putar belit...

x-umno

Anonymous said...

apesal kau nak kait dgn TG Nik Aziz pulak! takde isu dah ker?

wak mustar parit raja.

x-pkr said...

anti b....

fakta anda tepat sekali!

nasdin,,,

setuju!

x-umno,,,

cari lah info mana pun dlm dunia nie, komunisme itu tunggak sosialis. ini fakta! harap anda menelaa'ah lagi kitab2 besar.

baca karya karl marx...tapi jgn sesekali terpengaruh! anda akan beroleh jawapan yg sama spt yg di suarakan oleh PKR dan AnWAR.

wak mustar,,,

cari lah kenyataan Datuk NikAziz ketika bantah cdgn nak letak Syed Husin di KB sebelum p/raya 2004, pasti anda tahu saya tidak membuat cerita!

Anonymous said...

"ko buta sejarah ker! jgn la ko nak putar belit sejarah. DSAI takde kena mengena dgn sosialis atau komunis. ko ni yg mcm chin peng. kaki putar belit...

x-umno"

Xumno ni.. aku rasa dia buta sejarah kot... dia comment camtu macam tak pernah membaca jer...

Anonymous said...

Saudaraku x-pkr

Berkaitan Nicky ajis ittew....saya yakin dia da halalkan sosialis tu....pada saya dia sesumpah politik.

p/s: kalau mahu sucikan dosa, segeralah mengadap Nicky Ajis...elli wong dah berjaya buat :-)

bro..teruskan berjuang

narapidana said...

Saya amat terkejut dan terkilan bilamana mendengar pimpinan PKR menggelar Aminah Abdullah sebagai MInah ronggeng…! selaku ahli PKR, sedikit sebanyak telah mencalarkan kepercayaan saya dan sokongan saya pada PKR. Mengapa perlu ada politik mengata-ngata dan maki hamun. saya nampak, pemakian, pengataan orang telah di’halalkan’ oleh PKR. satu cara politik yang tidak matang.. meminjam kata2 Karpal Singh ‘Azmin Ali harus bertaubat!”. dengan hanya kata2 tersebut, undi saya kali ini akan beralih kepada bukan PKR…

Datang beramai2 malam ini 29hb May 2009 di Simpang Tiga Kubang Ulu untuk mendengar siri ceramah Kak Min dengan beberapa speaker bekas pimpinan tertinggi PKN dan PKR. Beberapa pendedahan akan dibuat malam ini berkenaan halatuju sebenar PKR yang telah menyimpang.. Hebahkan… datang..

x-pkr said...

media siber,,,

dia tau faktanya tak benar, tapi biasala kan....nak tegakkan benang basah!

anon,,,

t/kasih...Nik aziz sesumpah politik? hmmm.....i llllike!!!

Anonymous said...

Apa ertinya Sosialis & Komunis sekalipun, nampaknya AnWar dan PKR nya semakin panik di Penanti. Kedatangan Nik Aziz (yang membantah kehadiran Syed Husin di parlimen Kota Bharu tahun 2004 dahulu) gagal memberi impak kepada pengundi Penanti. Pengundi Penanti lebih tahu politik Penanti dari Nik Aziz dan Husam, tak payah datang.....pergi jaga Manik Urai saja:
1. PKR gagal mendapat sokongan kuat dari pengundi Cina.Khemah2 dikaw pengundi Cina Kosong.Buat jamuan untuk pengundi Cina,penyokong PKR yang terpaksa menyelamatkan makanan dari dibuang ke tong sampah.Pengundi Cina besar kemungkinan akan mengundi Calun Bebas - Siam or Kak Min.
2.Cawangan2 PAS melaksnakan keputusan Muktamar PAS kaw P Pauh untuk boikot kerja2 pilihanraya Penanti.Mereka menjadi pemerhati disemua kedai kopi. Walaupun ada poster PKR dan Mansur (bukan DR Mansor, dia mana ada PhD....itu pun nak bohong orang!!!)semua digantung oleh ahli PKR import. PKR bernasib baik kali ini kerana Caw PAS sudi untuk menyewakan tapak markas untuk di letak khemah mereka.Ahli PAS telah sekata untuk tidak keluar mengundi atau rosakkan kertas undi. Baru AnWar dan PKR tahu langit tinggi rendah.AnWar boleh ronmggengkan pemimpin PAS, tetapi tidak ahli PAS.
3. Tidak pernah Mahfuz dan Mat Sabu (yang mempelipuri perkataan As Syeikh Anwar Al Juburi dulu)turun ceramah banyak kali di praya kecil yg calun PKR, kali ini Mahfuz dah 3 kali, Mat Sabu dah 2 kali. Mungkin utk tarik undi ahli dan penyokong PAS atau mereka berdua menumpang "aura" AnWar untuk pemilihan Timbalan Presiden dan Naib Presiden PAS muktamar minggu depan. Kalau lah kerana nak tumpang 'aura' AnWar, kesian.....begitu lama berjuang untuk Islam dalam PAS...last2 di Ronggengkan oleh AnWar...kesian,kesian..menumpang kasih 'al-juburi'(pinjam kata2 Mat Sabu) pulak Mahfuz dan Mat Sabu.

Jangan terkejut jika Kak Min buat kejutan di Penanti.....tunggu kali ke 5 pula la Mansur no..... DrAli

selingkar kasih said...

teruskan KESINAMBUNGAN WARISAN MELAYU... MELAYU KAN GAGAH DI NUSANTARA....
hidup jangan jadi barua komunis...